Bogdan Iacob: Afacerea Bâstroe și imensele implicații. Mai ales politico-electorale – 60m.ro

Scandalul care a explodat zilele trecute pe marginea lucrărilor ilegale pe care Ucraina e acuzată că le-a demarat în Delta Dunării ia amploare de la o zi la alta, mai ales pe fondul tăcerii dubioase, atît a autorităților cît, mai ciudat, a organizațiilor de mediu. Pe canalul Bâstroe e foarte probabil să se deruleze o poveste cu final imprevizibil și cu implicații imense, de ordin politic, geopolitic, social, economic, ecologic și, în special, electoral. Pentru că e clar că tema nu va fi ratată de politicienii autohtoni.
Preambul.
De ani buni, România are cîteva probleme spinoase cu Ucraina, care au minat relaţiile dintre cele două ţări: canalul Bâstroe, datoriile de la combinatul Krivoi Rog și situaţia minorităţii române din Ucraina.
Faptele din ultimele zile.
Pe 10 februarie, ziarul Puterea lansează o informație fierbinte: la nivelul guvernului, mai precis la ministerul Transporturilor, avusese loc cu o zi înainte o reuniune pe cît de tainică, pe atît de urgentă, legată de demararea acum cîteva luni de către ucraineni a unor lucrări de dragare a canalului Bâstroe, pentru a-l face navigabil pentru navele de mare tonaj. Semnalele de alarmă ar fi venit încă din aprilie anul trecut, cînd Poliția de Frontieră din zona Chilia a sesizat MAI și MAE că ucrainenii sapă de zor și ilegal un mare canal care să le ducă navele spre Europa. Ba chiar să facă și o hidrocentrală în zonă; dacă-i bal, bal să fie.
O mică problemă: asta ar distruge în bună măsură Delta Dunării, aflată în patrimoniul UNESCO, iar lucrările se fac fără acordul României.
Anul trecut, după ce Ucraina a promis că va lua măsuri de protecție a mediului, țara noastră și-a dat acordul ca pe canalul Bâstroe să treacă transporturi de cereale ucrainene destinate, declarativ, popoarelor sărace din Africa și Orientul Mijlociu.
Acum, pică și în public o bombă picată demult în sferele puterii, aceea că ucrainenii au primit temporar un drum județean și au început să-l facă pe furiș ditamai autostrada cu 8 benzi, pentru vecie. Dacă informațiile neoficiale sunt reale, pe canalul cu adîncimea deja ajunsă pe la 7-8 metri ucrainenii vor putea naviga cu nave de mare tonaj, nu doar cu cereale, ci și cu produse siderurgice șamd.
Pînă zilele trecute, cînd în scandal a reacționat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, niciun alt înalt oficial român nu a suflat o vorbă. Nici Klaus Iohannis, nici premierul Ciucă, nici Aurescu, nici Bode, nici ministrul Mediului, Tanczos Barna
Deși s-a știut totul, că doar lucrările nu se efectuau pe partea nevăzută a Lunii.
În urma puținelor și timidelor (nu mai spunem și confuzelor) reacții ale autorităților de la noi, între care sesizarea Bruxellesului, partea ucrainenă a lovit dur și cu imens tupeu, denunțînd ieri așa-zise minciuni – nu se fac decît banale lucrări de întreținere – și acuzînd România, prin ambasada de la București, nici mai mult, nici mai puțin, decît că alimentează propagandă rusă de război prin difuzarea de informații nereale. Totodată, ucrainenii avertizează în comunicatul de ieri că asta ar putea afecta relațiile bilaterale. » Mai mult…