TRĂDARE! Zelenski a avut aprobarea lui Iohannis și a Comisiei Europene pentru dragarea canalului Bîstroe – 60m.ro

Discuții puternice și pasionale au izbucnit în spațiu public românesc odată ce s-a făcut public faptul că dragoare ucrainene adâncesc șenalul navigabil al Canalului Bîstroe dincolo de ceea ce este scris și convenit în convențiile internaționale referitoare la Delta Dunării. Partea ucraineană nu s-a ferit și a lucrat la lumina zilei și a și postat un comunicat al Ministerului Transporturilor pe paginile de socializare în care anunța clar progresul operațiunii și dragare și la cât ar trebui să se ajungă. Partea română a dat din colț în colț sporind discuțiile și disputele din spațiul public.
Potrivit unor surse convergente din zona decizională de la București și Bruxelles, de fapt, toată operațiunea de dragare a ucrainenilor era aprobată, dar ținută la semi-secret în România și Bruxelles pentru a nu spori tensiunile sociale. Dar lucrurile au luat o altă turnură și acum suntem în situația în care unii clamează pe bună dreptate situația care poate deveni catastrofală în Delta Dunării dacă scade debitul pe celelalte canale, iar alții nevoia acută a Ucrainei de a avea la îndemână un coridor pe care să îl folosească în plin război când porturile maritime îi sunt expuse atacurilor marinei ruse.
Planul ucrainean a fost aprobat în Consiliul de miniștri de la Kiev în ianuarie 2022, înainte deci de invazia rusă. A devenit însă foarte stringent pentru ei în momentul în care marina rusă a luat în colimator porturile de la Marea Neagră.
Discuții în CSAT în 2022
Potrivit informațiilor stiripesurse.ro partea ucraineană a cerut aprobare de la Bruxelles undeva la începutul anului 2022. Au primit această aprobare și au fost îndrumați să ia legătura cu partea română. Ceea ce s-a și întâmplat. O discuție a avut loc se pare într-o ședință a CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării).
Ucrainenii au trimis pe 22 iunie o notificare la Ministerul Mediului pentru a efectua lucrări de adâncime în portul Izmail. Ministerul Mediului a trimis și la Transporturi, care a transmis un răspuns negativ pe 12 iulie. Ulterior, pe 4 august 2022, Ministerul Mediului a transmis părții ucrainene răspunsul oficial că România se opune lucrărilor din portul Izmail (era vorba despre o adâncire de 400 de metri). Aceasta ar fi fost toată corespondența la nivel de ministere în 2022, dincolo de discuțiile din CSAT.
În august 2022 au început efectiv lucrările de dragare a Canalului Bîstroe și asta o spun foarte oficial ucrainenii. Ei știau că au verde atât de la Bruxelles, cât și de la București – AICI. Un acord fusese dat de ministrul Aurescu, însă doar pentru tranzitul navelor (altele decât cele sub pavilion romaân sau ucrainean).
În ianuarie 2023 Garda de Coastă română transmite că prin mijloace specifice a aflat că se lucrează puternic la adâncirea șenalului navigabil al Canalului Bistroe. S-ar fi ajuns la aproape 7 m, se raporta atunci pe lanțul de comandă. La București nimic: ”Nu s-a vrut de sus să se facă nimic. Noi am raportat normal așa cum facem de obicei,