Ciolacu, Ciucă și Iohannis știau de acum un an dezastrul pus la cale de ucrainieni în Deltă – 60m.ro

”În urma analizării acestei situații, considerăm că adâncirea acestui braț va genera o serie de efecte negative, care se vor reflecta în activitatea de întreținere pe care AFDJ RA Galați o desfășoară conform obiectului de activitate pe Dunăre, atât pe Brațul Chilia, Brațul Tulcea și mai ales pe Canalul Sulina, cât și la gura de vărsare a acestuia în mare, prin Bara Sulina.
Astfel:
– Activarea Brațului Chilia și a Canalului Bâstroe va conduce la creșterea transportului aluvionar în aval spre vărsarea acestora în mare, cât și ulterior și în zona marina de coastă, urmând ca acestea să ajungă în Bara Sulina.
Acest fenomen se datorează faptului că defluenții din nord ai Brațului Chilia și a Stambulului Vechi, prin care se făcea vărsarea în mare în trecut, au suferit transformări hidrologice și morfologice radicale, datorită pierderilor în adâncime prin colmatarea în timp a acestora sau datorită posibilelor blocaje cu anrocamente, prin alunecarea malurilor și a lucrărilor hidrotehnice existente. Astfel, situația în sine a generat o schimbare a repartiției de debite solide și lichide, acestea amplificându-se în favoarea Brațului Bâstroe.
– Datorită existenței curentului marin cu direcția generală NE-SV și a vântului predominant NE, delta Brațului Chilia, respectiv aluviunile au migrat și au colmatat în timp gura de vărsare a Canalului Sulina, iar pentru viitor vor ajunge să închidă golful Musura, transformându-l în lagună. Spre exemplu, amintim apariția Insulei K, formată între gura de vărsare a Canalului Sulina și Brațul Chilia.
Acest efect de înnisipare a gurii de vărsare în mare a Canalului Sulina a fost contracarat de-a lungul timpului prin realizarea unor construcții hidrotehnice speciale, respectiv diguri de înaintare în mare, realizate longitudinal pe canal, cât și a jetelelor realizate pentru stabilizarea bancurilor aluvionare.
Aceste diguri longitudinale, submersibile și insubmersibile, au fost prelungite de către statul român, prin AFDJ RA Galați, anual, într-un ritm permanent către izobate mai adânci, în scopul asigurării unui autodragaj natural al Canalului Sulina la gura de vărsare în mare, în combinație cu dragaj de întreținere, realizat cu dragile proprii.
– Aceste lucrări rezolvau, pentru perioade scurte, problema menținerii adâncimilor de navigație. Zona de navigație nou creată se colmata destul de repede și astfel prelungirea acestora în timp s-a dovedit a avea un efect negativ datorită lungirii zonei de hara, evoluând în timp de la câteva sute de metri la circa 2 km în prezent.
– De asemenea, anual pentru menținerea adâncimilor de navigație, cât și a funcționalității digurilor, s-au înregistrat costuri semnificative atât pentru completarea cu anrocamente a acestora cu blocuri de piatră de 2-5 tone și piatră brută de 1 tonă, precum și datorită dragajelor intensive desfășurate la gura Canalului Sulina cu utilaje specifice, respectiv dragi cu cupe cât și cu dragi absorbante și refulante.
Prin aceste lucrări periodice de investiții, cât și de întreținere a digurilor și prin dragaje de întreținere, s-a încercat limitarea dezvoltării barei Canalului Sulina, având ca scop final menținerea și asigurarea adâncimilor de navigație conform recomandărilor Comisiei Dunării. Astfel, prin realizarea acestor diguri de înaintare în mare, » Mai mult…