Mitsotakis al Greciei, salvat de deputați, după catastrofa feroviară din 2023

Mitsotakis al Greciei, salvat de deputați, după catastrofa feroviară din 2023

Parlamentul grec a respins joi o moţiune de cenzură împotriva guvernului conservator al premierului Kyriakos Mitsotakis, acuzat de opoziţie de neasumarea responsabilităţii politice în catastrofa feroviară din 2023.

Un total de 159 de deputaţi s-au pronunţat împotriva acestei moţiuni, depusă de partidul socialist Pasok, susţinut în special de principalul partid de opoziţie de stânga, Syriza, în timp ce 141 au votat pentru.

Eşecul moţiunii nu a fost pus la îndoială deoarece partidul de dreapta Noua Democraţie al premierului deţine majoritatea absolută în parlamentul unicameral.

Atacat pentru gestionarea considerată dezastruoasă a coliziunii feroviare soldate cu 57 de morţi, care a avut loc pe 28 februarie 2023 şi a şocat întreaga ţară, Mitsotakis a dat asigurări că „nu a existat niciodată un ordin de a ascunde” responsabilitatea politică.”Vă privesc în ochi şi vă spun”, a insistat el. În acest accident pe care l-a descris recent drept „traumă naţională”, „eşecurile cronice ale statului s-au întâlnit cu eroarea umană”, a subliniat el, asigurând că vrea să spună „adevărul” în faţa unei „societăţi neîncrezătoare şi furioase”.

Cu puţin timp înainte de vot, zeci de manifestanţi s-au adunat în faţa Parlamentului, afişând în special un banner mare negru pe care era scris:”Nu uităm nimic – Cerem dreptate”.

Pe parcursul a două zile şi aproape două nopţi întregi de dezbateri aprinse, au fost aduse acuzaţii de neglijenţă şi acţiuni criminale la adresa guvernului.”Refuzăm să acceptăm persistenţa corupţiei, muşamalizarea şi impunitatea”, a subliniat liderul Pasok, Nikos Androulakis.”90% din societate nu vă mai crede şi nu mai are încredere, societatea este cea care ne-a adus astăzi aici”, a asigurat liderul grupului parlamentar al Syrizei, Socratis Famellos, calificând acest accident feroviar drept „crimă”.

Depunerea acestei moţiuni de cenzură, marţi, a venit după dezvăluiri apărute în ziarul de duminică To Vima, care susţineau că înregistrările conversaţiilor dintre şeful de gară şi mecanicii de tren în seara accidentului au fost manipulate pentru a susţine teza erorii umane.

Premierul Kyriakos Mitsotakis a numit articolul drept ‘înşelător’: „Nu vă este ruşine să insinuaţi (că aceste conversaţii au fost modificate)?”

Premierul Kyriakos Mitsotakis a numit articolul drept „înşelător”.”Nu vă este ruşine să insinuaţi (că aceste conversaţii au fost modificate)?”

De un an, familiile victimelor şi lideri politici susţinuţi de o parte a societăţii civile continuă să denunţe neglijenţa gravă aflată la originea acestui accident.

Această ciocnire frontală între un tren de pasageri şi un mărfar a evidenţiat „deficienţele inacceptabile ale siguranţei căilor ferate greceşti”, conform textului moţiunii de cenzură, şi în special întârzierile considerabile ale Greciei în modernizarea sistemelor sale de semnalizare.”Oligarhiei criminale (…) i s-a alăturat o tentativă la fel de criminală şi metodică de a acoperi afacerea”, continuă textul care îl critică şi pe fostul ministru al Transporturilor, Kostas Karamanlis, care şi-a dat demisia în urma dezastrului.Vorbind în Parlament, acesta din urmă, tot deputat, a spus că „dacă cineva are acuzaţii reale împotriva mea cu dovezi, (…) să le aducă”.

De luni de zile,

 » Mai mult…