Istoria și cultura Spaniei, prin intermediul cinematografiei. Cine sunt spaniolii – Reuters

Află mai multe despre istoria și cultura Spaniei, prin intermediul filmelor.
” ‘Cine sunt spaniolii?’ Acesta este titlul înșelător și oarecum perplex al unui modul de cultură pe care l-am moștenit la sosirea la Universitatea din Limerick. Inițial, am întors întrebarea pe dos pentru a întreba: ‘Cine sunt irlandezii?’.
Apoi am decis să abordez subiectul prin intermediul filmelor, prezentând o istorie în ghiveci a istoriei și culturii Spaniei, urmărind să fixez miturile fondatoare și istoria tumultuoasă a acesteia, inclusiv dictatura, tranziția la democrație și identitățile plurinaționale”, arată un articol de opinie din ”The Conversation”, preluat de Reuters.
Filmele, la fel ca toate artele și mijloacele de comunicare, nu sunt neutre. Cinematograful oferă una dintre cele mai fiabile și accesibile ferestre către o societate națională, deoarece depinde adesea de finanțarea sau de permisiunile guvernamentale, inclusiv de cenzură, și ocolește limitările cauzate de analfabetism pentru a ajunge la un public extrem de larg.
Metaficțiunea din 2010 a lui Icíar Bollaín, ”Even the Rain”, împletește sosirea lui Cristofor Columb în America cu războaiele boliviene pentru apă din 2000. Filmul traversează mai multe cadre temporale: furtul de aur, de trupuri și de suflete care a început în 1492, în paralel cu corporațiile multinaționale contemporane și echipele de filmare, inclusiv figuranți Quechua (n.r. nume folosit pentru a descrie unele popoare indigene) prost plătiți care interpretează personaje Taíno, în timp ce se opun în mod activ privatizării ploii.
O singură identitate
În zilele noastre, revizioniștii imperiali ar putea afirma că 1492 – care a însemnat și înfrângerea și anexarea Granadei, ceea ce a dus la expulzarea evreilor din Spania și la sfârșitul dominației islamice – marchează nașterea națiunii sub o singură identitate, dacă nu chiar mai devreme.
Cu toate acestea, istoricii ar indica Războiul de Succesiune din secolul al XVIII-lea și primul rege de Bourbon ca fiind punctul de plecare politic al Spaniei, la un secol după moartea lui Cervantes. Cu toate acestea, populația peninsulară obișnuită cu greu s-ar fi identificat ca „spanioli” sub conducători străini și înnăscuți, precum habsburgii austrieci sau dinastiile franceze de Bourbon.
Prin urmare, mulți oameni consideră că invazia napoleoniană și războiul de independență care a urmat au marcat începutul unei identități naționale, împreună cu Constituția liberală din 1812, cunoscută sub numele de „La Pepa”, unde găsim prima mențiune înregistrată a „spaniolilor”. Filmul lui Carlos Saura din 1999, ”Goya in Bordeaux”, prezintă o imagine vie a acestei perioade, înfățișând războiul, precum și exilul pictorului în Franța după revenirea absolutismului.
Războiul Civil Spaniol
În Spania, secolul al XIX-lea a fost marcat de numeroase războaie, în mijlocul unei lungi depresiuni post-imperiale. Ca urmare, apare o concepție despre „două Spanii”, care va trasa în cele din urmă liniile de luptă în Războiul Civil Spaniol: o jumătate progresistă și seculară, cealaltă clericală și reacționară. Filmul lui Julio Medem, ”Vacas”, din 1992, urmărește trei generații – din anii 1870 până în 1936 – de familii rivale din Țara Bascilor, aderând la acest tropar al diviziunii așezat în vechea insularitate a poporului basc.