Suma record cheltuită de coaliția PSD-PNL pe publicitate TV și online în doar o lună – 60m.ro

Coaliția PSD-PNL a cheltuit într-o lună cât cheltuiește într-un an pe reclame o mare companie din primele 20 din România. Este fără precedent ca un partid sau o coaliție să mizeze atâția bani pe alegeri.
- 37 de județe cucerite din 41;
- 19 mandate europarlamentare câștigate din 33;
- Aceasta este performanța politică a Coaliției de guvernare. Iar acesta este prețul.
Alianța PSD-PNL a câștigat alegerile europarlamentare cu un scor care se apropie de 50%. Rezultatele nu sunt finale în momentul publicării acestui articol, însă scorul nu se poate schimba într-un mod semnificativ.
Noutatea lui 9 iunie 2024 a fost reprezentată de comasarea alegerilor. Din cele două alegeri, europarlamentare și locale, legea a permis televiziunilor să încaseze bani doar pentru europarlamentare. Astfel, toți banii la care face referire documentarea s-au plătit de către partide pe „factura de europarlamentare”. Asta chiar dacă unele dintre mesaje din spațiul public au ținut de locale.
Sursa documentării sunt datele raportate către AEP de către partide. Din acestea rezultă cheltuirea următoarelor sume pe publicitate:
Raportarea partidelor către AEP este eterogenă, fiecare partid trimite facturile în mod specific (unele sunt defalcate pe TV și online; alte sume sunt puse la comun).
La această sumă pe publicitate din timpul campaniei se adună peste 250 de milioane de lei (50 de milioane de euro) plătite de PSD și PNL în ultimii trei ani pentru ceea ce experții au arătat că reprezintă cumpărare de imagine favorabilă pe site-urile de știri, în special, pe site-urile televiziunilor.
Pentru campania din 2024 nu am luat în considerare tipăriturile și banii alocați pentru vestimentația politică (șepci, tricouri, veste).
Banii au fost dați din surse private, dar statul îi decontează partidelor
PSD a folosit cele mai mari resurse financiare pentru promovarea pe televiziuni sau în mediul online, potrivit datelor raportate până în acest moment către Autoritatea Electorală Permanentă.
6 milioane de euro au adus mesajele social-democraților mai aproape de electorat. Pentru toate partidele sursa de plată inițială pentru europarlamentare este privată. Astfel, până acum, social-democrații nu au folosit banii din subvenție, ci din contribuțiile candidaților. Însă, de fapt, aceste sume se transformă în bani publici. Cum? Statul român le returnează acestora fondurile cheltuite, dacă partidele au depășit pragul de 3% în alegeri.
Și mai clar: orice partid care a trecut pragul electoral de 3% și justifică legalitatea cheltuielilor primește rambursarea sumelor de la bugetul de stat. Decontarea are loc la finalul campaniei electorale.
Surse din piața de TV susțin că „televiziunile au cerut de la partide banii înainte sau, în cel mai rău caz pentru ele, să fie plătite la câteva zile după apariția spoturilor”. Această normă de plată, în avans sau imediat după apariție, s-a realizat de la partide și pentru site-uri. Ceea ce înseamnă că în primă fază, până la decontarea de la stat, partidele au fost nevoite să-și procure bugetele.
Spre exemplu, omul de afaceri George Becali a împrumutat PSD cu 500.000 de euro,