Cristina-Emanuela Dascălu (AUR): „Școlile românești nu pot fi transformate în fabrici de diplome și elevii în produse de serie”

0
b10e30a7-88ae-4340-902d-73bf4709172a

O dezbatere explozivă a fost deschisă după declarațiile făcute la Antena 3 de către ministrul Educației. Din 2026, școlile din România ar putea fi conduse de manageri veniți din mediul privat, specialiști care nu au avut niciodată contact cu sala de clasă. Scenariul ridică semne uriașe de întrebare pentru profesori, părinți și elevi.

Profesorii, înlocuiți cu „manageri”

În ianuarie 2026 expiră toate contractele de management ale directorilor de școli din România. În loc să clarifice modul în care vor fi desemnați viitorii conducători, ministrul Educației a lăsat să planeze ipoteza aducerii unor manageri din afara sistemului.

Deputatul AUR Cristina-Emanuela Dascălu avertizează că un astfel de plan riscă să transforme școala într-o simplă „unitate de producție”:

„O școală nu este o fabrică. Elevii nu sunt produse pe bandă rulantă, profesorii nu sunt operatori, iar examenele nu pot fi reduse la cifre de afaceri. Educația are propriile legi și propria filosofie”, subliniază parlamentarul.

Un puzzle periculos pentru viitorul educației

Externalizarea conducerii școlilor nu vine izolată, ci face parte dintr-un plan mai amplu, care include:

  • creșterea normelor didactice;
  • mărirea numărului de elevi la clasă;
  • eliminarea a 15.000 de posturi din învățământ;
  • înlocuirea a 10.000 de directori și adjuncți cu manageri din privat.

„Este un calcul cinic și periculos, care nu are nicio legătură cu interesul copiilor sau al cadrelor didactice. Sub pretextul unei așa-zise crize bugetare, asistăm la o veritabilă demolare a sistemului educațional românesc”, atrage atenția Cristina-Emanuela Dascălu.

Încotro merge școala românească?

Deputatul AUR cere ministrului Educației să ofere explicații clare, publice și responsabile:

„Ce se întâmplă cu școala românească după ianuarie 2026? Cine va garanta că viitorul a peste 3 milioane de copii nu va fi sacrificat pe altarul experimentelor neoliberale? Românii trebuie să știe dacă mai vorbim despre educație sau doar despre un business profitabil pentru câțiva privilegiați.”

Cristina-Emanuela Dascălu avertizează că România riscă să intre într-o spirală a deprofesionalizării și a incertitudinii, iar „în educație, incertitudinea este cel mai periculos ingredient”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *