Adâncirea canalului Bâstroe. Ucraina, reacție, după ce s-a contrazis: Am notificat partea română, în august 2022, şi nu am primit comentarii. Nu vedem nicio problemă

Ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, a reacționat, în scandalul care privește adâncirea canalului Bâstroe.
Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre, pentru a-şi majora exporturile de alimente de la porturile sale fluviale, şi este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată, a anunţat miercuri ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, transmite Reuters.
Săptămâna aceasta, România şi-a exprimat îngrijorarea în legătură cu indiciile că ţara vecină Ucraina a efectuat lucrări de dragare la canal care au efecte într-o zonă de coastă comună, sensibilă din punct de vedere ecologic, şi a cerut să poată verifica zona, scrie Agerpres. Ucraina, care a fost invadată de Rusia în urmă cu un an, a anunţat săptămâna trecută că pescajul navelor care traversează prin canalul Bâstroe a fost adâncit de la 3,9 metri la 6,5 metri.
Solicitarea României vine după ce Ucraina s-a contrazis pe tema lucrărilor efectuate. Ministerul ucrainean al Infrastructurii anunța, printr-o postare pe Twitter, pe 17 februarie, că a adâncit canalul Bâstroe, deși diplomații Kievului din România dădeau asigurări că se fac lucrări de mentenanță. Surse politice citate de Adevărul spun că instituțiile din subordinea Ministerului Transporturilor din România au concluzionat că ucrainenii au dragat cel puțin până la adâncimea de 7 metri pe Canalul Bîstroe, fără ca partea română să fie informată.
„Am notificat oficial partea română, în august 2022, şi nu am primit comentarii”
„Am notificat oficial partea română, în august 2022, că vom efectua operaţiuni de dragare, cum ar fi eliminarea sedimentelor, şi nu am primit comentarii”, a afirmat Vaskov, într-un interviu acordat Reuters.
La mijlocul anilor ’90 canalul avea o adâncime de 6,5 metri, dar în ultimii ani Ucraina nu a efectuat operaţiuni de dragare, ceea ce a avut ca rezultat acumularea de aluviuni.
„Nu vedem nicio problemă – nu este o nouă construcţie, ci o adâncire operaţională„, a declarat Vaskov, adăugând că operaţiunile de dragare sunt menite să menţină canalul suficient de adânc pentru a permite nave cu un pescaj de până la 6,5 metri.
Ucraina transportă cereale pe canalul Bâstroe, deoarece dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale, în timp ce accesul la porturile sale de la Marea Neagră a fost limitat de la invazia Rusiei.
„Anterior, nu a fost necesară creşterea adâncimii (canalului). Acum există o astfel de necesitate”, a explicat oficialul ucrainean.
El a spus că aglomeraţia ridicată de la porturile de la Dunăre şi cozile lungi de la canalul românesc Sulina sunt principalele motive ale deciziei. Ucraina, care şi-a majorat semnificativ exporturile prin porturile sale de la Dunăre, de 1,5 milioane de tone pe lună de la invazia Rusiei, speră că un canal mai adânc va permite să fie exporte lunar încă 500.000 tone.
„Este în interesul economic al Ucraine”
Anterior, Ucraina a dezvoltat un plan de adâncire a canalului la 8,2 – 8,3 metri, care ar putea fi implementat în viitor.
„Există de mulţi ani un astfel de proiect,