Privilegii pentru membrii CA CFR SA, austeritate pentru restul

Austeritate pentru studenți, beneficii pentru apropiații lui Grindeanu
În timp ce studenții pierd compensațiile pentru călătoriile cu trenul, iar ceferiștii sunt afectați de măsuri de austeritate, membrii Consiliului de Administrație al CFR SA primesc majorări semnificative ale indemnizațiilor. Sub conducerea lui Sorin Grindeanu, politica „strângerii curelei” pare să se aplice doar celor mulți, nu și celor privilegiați.
La finalul anului 2024, Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a decis creșterea indemnizațiilor fixe brute pentru membrii CA CFR SA la 24.393 lei lunar, aproape dublu față de suma stabilită la începutul anului precedent. Astfel, pentru câteva ședințe lunare, un membru CA poate încasa aproximativ 5.000 de euro, în timp ce condițiile de transport pentru români rămân dezastruoase.
Cifrele din spatele deciziei
Ion Damian, fost polițist din Timișoara și un apropiat al ministrului Grindeanu, este unul dintre beneficiarii acestui sistem. În 2023, el a câștigat aproape 300.000 de lei din funcțiile ocupate la Ministerul Transporturilor, Compania de Drumuri și CA CFR SA. Astfel, veniturile sale anuale se ridică la peste 60.000 de euro, o sumă uriașă pentru un funcționar public.
Performanțe discutabile, recompense generoase
În timp ce trenurile din România circulă cu viteze de sub 50 km/h, cheltuielile cu conducerea CFR sunt aproape integral realizate. Potrivit Raportului Comitetului de Remunerare pe 2023, șefii companiei și-au încasat 99,94% din drepturi. În total, membrii CA au primit peste un milion de lei, iar directorul general Ion Simu-Alexandru și directorul financiar au câștigat 585.780 lei, respectiv 392.000 lei.
În plus, urmează să fie adăugate și indemnizațiile variabile, care nu au fost încă stabilite din cauza lipsei unor indicatori de performanță clar definiți.
Politica dublului standard
În timp ce indemnizațiile directorilor urcă vertiginos, călătorii și personalul din domeniul feroviar resimt din plin lipsa investițiilor și măsurile de reducere a costurilor. Deciziile recente nu doar că subliniază discrepanțele dintre elitele administrative și cetățeni, ci și demonstrează că, pentru Grindeanu, austeritatea este doar pentru cei „de jos”.
Concluzie
Reforma feroviară promisă de Sorin Grindeanu pare să fie doar o lozincă. În realitate, în timp ce studenții și ceferiștii sunt sacrificați pe altarul austerității, membrii CA CFR SA și apropiații ministrului continuă să beneficieze de privilegii generoase. O imagine clară a politicilor dublului standard practicate la vârful puterii.
