Guvernul Bulă: minciuni frumoase la Bruxelles și realități mizere acasă – 60m.ro

Înainte de revoluție au circulat nenumărate bancuri, care exprimau plastic natura duală a realităților românești: vitrină pentru restul lumii și infern pentru propriul popor. „Bulă era elev și primește tema să facă o poezie despre canal. Se duce Bulă acasă, se gândește nițel și scrie tema. La școală, învățătoarea îl ridică în picioare și‑i zice:
— Ia spune tu, Bulă, ce poezie ai compus.
Bulă deschide caietul și citește:
— Foaie verde anghinare / Avem canal pân’ la mare / Și se plimbă cu bărcuța / Nenea Nicu și Lenuța
Învățătoarea se isterizează și îl da afară din clasă. Pe hol, Bulă se întâlnește cu directorul școlii.
— Ce-ai mai făcut iar, Bulă?
— Nimic, tovarășu’ director, am citit o poezie despre canal.
— Și pentru asta te‑a dat afară de la oră? Ia spune-mi‑o și mie…
Bulă recită din nou:
— Foaie verde anghinare / Avem canal pân’ la mare / Și se plimbă cu vaporul / Ceaușescu și poporul.
— Păi e o poezie foarte frumoasă, ia hai cu mine înapoi în clasă să vedem de ce te‑a dat afară.
Intră amândoi în clasă și directorul o întreabă pe învățătoare:
— De ce l‑ați dat afară pe Bulă, tovarășă învățătoare? Poezia pe care a scris‑o e foarte frumoasă
— Tovarășu’ director, mie nu mi se pare deloc frumoasă!
— Nu? Ia mai spune‑o, Bulă, o dată.
Bulă recită:
— Foaie verde anghinare / Avem canal pân’ la mare / Și se plimbă cu bărcuța / Nenea Nicu și Lenuța.
Directorul e șocat:
— Bulă, da’ nu pe asta mi-ai spus‑o mie pe hol.
— Ehe-he, tovarășu’ director, vedeți dumneavoastră, una e politica externă și alta e politica internă”.
Lucrurile nu stau altfel nici astăzi. De câte ori merg pe la Bruxelles, mai-marii țării noastre se dau topiți după ecologie și după programele europene de reducere a poluării. Motiv pentru care nu mai prididesc să întocmească tot soiul de strategii și proiecte, împănate cu conferințe snoabe, unde se ghiftuiesc toți influencer-ii cei supuși, în care promit că vor crește traficul feroviar pentru a reduce poluarea cauzată de nenumăratele mașini care brăzdează o infrastructură rutieră deloc pregătită pentru un asemenea trafic.
Căci, teoretic, transporturile sunt vinovate de un sfert din poluare (emisiile de gaze cu efect de seră), iar a doua cea mai mare cale de reducere a poluării o reprezintă creșterea ponderii transportului feroviar în raport cu cel rutier.
Dar mai ales creșterea ponderii transportului feroviar electric.
Poate ați văzut de multe ori o imagine simbolică pentru modul în care este condusă această țară: trenuri propulsate Diesel circulând pe sub linia de alimentare cu electricitate (linia catenară). După ce, în ultimii 20 de ani de dinainte de 1989, românii au făcut eforturi uriașe pentru a electrifica 4000 de km de cale ferată (38% din rețea),