România riscă o nouă procedură de infringement de la UE din cauza incompetentului Grindeanu – 60m.ro

România riscă o nouă procedură de infrigement. Problemele sunt pe sectorul ferioviar condus de incompetentul Sorin Grindeanu. România se află în pericol de infringement dacă nu asanează legislaţia din domeniul feroviar, conform Directivei 798/2016 privind siguranţa feroviară, autorităţile din domeniu estimând că acest lucru se va întâmpla la sfârşitul anului 2025.
Termenul până la care procesul de asanare trebuia finalizat, prevăzut de directivă, era decembrie 2018, însă acesta a tot fost prelungit.
„Comisia Europeană a transmis către România 54 de întrebări referitoare la transpunerea Directivei 798/2016 privind siguranţa feroviară. La întrebarea 11 este consemnat următorul aspect: ‘Vă rugăm să furnizaţi dovezi care să arate modul în care România şi-a îndeplinit obligaţia în temeiul art. 8, alin. 2, în special au fost revizuite şi abrogate normele naţionale în conformitate cu criteriile prevăzute la art. 8 alin. 2 din directivă’. Totodată, la finalul acestui document, Comisia precizează: ‘Comisia invită autorităţile române să răspundă la întrebările de mai sus. În absenţa unui răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să iniţieze o procedură de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor în temeiul art. 258 din tratat pentru necomunicarea, neconformitatea măsurilor naţionale cu Directiva 798’. Procesul de asanare a plecat de aici. Nu avem alt termen acordat nici de ERA, nici de Comisia Europeană. Este posibil să fie emise opinii tehnice, este posibil să fie reactivată procedura de infringement, este posibil ca astăzi Comisia Europeană să spună: de mâine abrogaţi toate normele naţionale şi intraţi pe legislaţia europeană. Riscul este major. Împreună, trebuie să stabilim forma regulamentului, astfel încât să nu fie pusă în pericol siguranţa feroviară şi tot împreună să decidem şi momentul în care proiectul va fi transmis către agenţie (ERA – n. r.) şi Comisia Europeană”, a declarat, luni, directorul general al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), Mihai Roşca.
ASFR a organizat luni o reuniune de consultare a factorilor implicaţi şi a părţilor interesate din sistemul feroviar din România, pentru a oferi clarificări cu privire la procesul de asanare a legislaţiei naţionale în domeniul feroviar, la stadiul actual al acestui proces şi cu privire la proiectul de Ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii (OMTI) privind exploatarea şi gestionarea traficului feroviar ce se află în consultare publică.
„Până în 2022 s-a lucrat pe asanarea unor proiecte în grupuri restrânse. S-a luat decizia din 2022 să lucrăm împreună cu reprezentanţii sectorului feroviar mai intens. S-au constituit subgrupuri. Au venit peste 50 de reprezentanţi ai operatorilor şi CFR SA. S-a înaintat foarte greu şi s-a luat o decizie de eficientizare a lucrului la asanare într-un grup mai restrâns – ASFR, MTI, CFR SA şi câţiva operatori – şi s-a ajuns la un proiect care să fie supus dezbaterii publice. Ăsta este stadiul la care am ajuns acum cu regulamentul care trebuie să înlocuiască Regulamentul 005. Prin asanarea legislaţiei se urmăreşte abrogarea dispoziţiilor legale care sunt desuete sau care devin contrare cu reglementările actuale. Efectiv ce se doreşte este o curăţare, adică o aducere la zi a legislaţiei, deci nu este o chestie specifică doar domeniului feroviar.